dinsdag 31 december 2019

Tutorial - toilettasje

Tijdje geleden maakte ik een toilettasje. Er ging veel gezoek aan vooraf. Een leuk en handig patroontje, een goede tutorial, etc. etc.



Eigenlijk vond ik niet precies wat ik zocht. Of het was in het Duits, of het was zonder voering, of de voering werd er achteraf met de hand ingezet. Eigenlijk dus gewoon niet.

Daarom heb ik besloten zelf een tutorial te maken.

Benodigheden:
1 lapje stof buitenkant van 45 x 35 cm
1 lapje stof voering van 45 x 35 cm
1 lapje vlieseline, H630 vind ik zelf erg mooi. Wel wat wattig, fluffy, maar niet te dik, van 45 x 35 cm
1 rits van minimaal 40 cm, maar liever meer, mooiste is een rits van de rol
Eventueel een stukje lint om op het tasje te naaien en een d-ring als je ook een lusje aan het tasje wilt.


Daarnaast gebruik je bij het naaien:
je gewone naaivoetje
het ritsvoetje
eventueel het doorstikvoetje (als je net zoals ik, niet zo mooi netjes, recht kan naaien)
als je een lintje wilt bevestigen is dubbelzijdig tape ook makkelijk
Clipjes vind ik zelf erg makkelijk werken bij dit soort klusjes, maar spelden kan natuurlijk ook goed.
Als laastste niet te vergeten: scharen en garen.
En ik houd hem dicht bij de hand.... het tornmesje.


Daarnaast heb je natuurlijk een patroon nodig. Ik heb dit patroon gepakt. Een gratis patroon van Prym. Dit kan je makkelijk downloaden en even aan elkaar plakken.


Dan begint nu het echte werk.

Stap 1
Knip van de buitenstof, de binnenstof en de vlieseline het patroon uit. Let op: De stippellijn moet aan de stofvouw. Als je het patroon per ongeluk omdraait en je legt de andere lange kant aan de stofvouw, dan kom je verkeerd uit en passen de delen niet aan elkaar.


Stap 2
Strijk de vlieseline op de binnenkant van de buitenstof.
De vlieseline H630 moet er met vocht op worden gestreken. Dus of met een stroomstrijkijzer of met een vochtige doek er tussen. Niet heen en weer gaan met je strijkijzer, maar ergens neerzetten en er dan 15 seconden op duwen (echt behoorlijk hard).

Nu heb je dus 2 lappen; de buiten- en binnenkant.





Strap 3 is optioneel

Deze stap is helemaal vrijwillig. Wil je wel een bandje, dan doe je het wel, wil je geen band overdwars dan doe je het niet.

Het bandje naai je op de hoogte van de blauwe streep.


Ik vind het lastig om bandjes uit de losse pols goed recht te naaien, dus plak ik dergelijke bandjes eerst vast met wondertape. Ik gebruik deze van het merk Farbenmix, dan heet het Stylefix.

Eerst plak je een strook op je buitenstof. Dan ga je met de achterkant van je schaar over het papier van het plakband (alleen even de eerste cm aan 1 van de zijkanten) en vervolgens trek je het papier er zo af. Je plakt je bandje dan zo goed vast. 
Vervolgens naai je je bandje vast.








Stap 4, de rits

Nu gaat het echte in elkaar zetten beginnen. 

Eerst iets over de rits. Het is vooral belangrijk dat hij lang genoeg is, langer dan de bovenkant van het tasje, ruim langer.

Je kan een deelbare rits nemen, een niet deelbare of een rits van de rol. Eigenlijk maakt het helemaal niets uit.

Zelf kies ik graag voor de rits van de rol. Ik heb een heel aantal kleuren op voorraad en dan zit ik nooit zonder. Je kan altijd zelf afknippen, dus de rits is altijd op maat. Ik koop ze vaak bij Kleurenmix. Op hun site kan je ook zien hoe je de rits in elkaar zet.



Voordat we beginnen de rits vast te naaien is het belangrij dat de rits in elkaar zit.
Tijdens het in elkaar zetten van de rits, kwam ik er achter dat mijn rode runner niet past op mijn rode rits. Dus maar even een wittte runner gepakt.

Leg nu de buitenstof met de goede kant naar je toe.
Leg de rits met de tandjes naar beneden langs de bovenkant van de stof.
Leg de binnenstof met de goede kant naar beneden er boven op.



Naai deze drie lagen aan elkaar vast, vlak langs de tandjes van de rits; ik gebruik hiervoor mijn ritsvoetje.


Nu komt er even een wat lastiger stapje. 
Pak de rits vast en beide lapjes hangen naar beneden. De tandjes van de rits dus naar je toe.



Leg de lap nu plat op de tafel, de kant die je hierboven ziet, op de tafel.
Vouw de binnenstof dubbel naar de rits toe.


Draai je lap om. Het rood-witte lapje wat je hierboven zit, komt dus op tafel te liggen.

Vouw de buitenstof dubbel naar de rits toe.
Zorg dat alle lagen nu precies op elkaar liggen.

Zet nu alle drie de lagen weer vast met de klemmetjes en naai langs de ritstandjes de 3 lagen aan elkaar 
vast.



De rits zit nu goed vast maar moet nog worden doorgestikt.

Maak eerst de rits open. en vouw dan de goede kant van de lapjes stof naar buiten.
Je werkt ziet er dan zo uit:



Nu gaan we doorstikken. Het mooiste resultaat krijg je door eerst de stofjes plat te strijken bij de rits. 
De rits maak je zo ver mogelijk open, maar liever niet uitelkaar. Op deze manier blijven de stofjes recht ten opzichte van elkaar zitten.
Vervolgens stik je de stof, op 2 mm (ongeveer) door.


Na het doorstikken ziet de rits er zo uit.



Stap 5, in elkaar naaien 

Voordat we deze stap uitvoeren maken we eerst een lusje. Dit is optioneel.

Gewoonweg het band dubbelvouwen met de D-ring er tussen. Mijn band is niet zo dik, dus dat heb ik dubbel genomen.
Dit is de uiteindelijke bedoeling.


We beginnen deze stap met het binnenstebuiten keren van de tas. Van beide stofjes zie je dus de verkeerde kant.


Nu zie je op bovenstaande foto gele stippen staan. Deze drie/vier  flapjes gaan we nu aan elkaar naaien met het lusje en D-ring er tussen.

Leg ze op deze manier op elkaar:


De D-ring moet er op deze manier tussen:



Vervolgens maak je alles vast met klemmetjes:


Mocht je aan de kant zitten van je runner, let er dan op, dat de runner niet uitsteekt, maar binnen de tas zit.

Stik nu deze lijn, op ongeveer 1 cm afstand van de zijrand. Belangrijk is ook dat je de gele lijn pas 1 cm van de rand af start en eindigt. Dus echt naaien zoals op de foto, gele streep. 1 cm van alle randen af.
Knip na het stikken de rits recht af.



Nu gaan we de andere kant dichtstikken. Belangrijk hierbij is dat we de binnenstof, die nog niet vast zit aan de rits, nu niet meenaaien. Dit wordt ons keergat. Ook hier op ongeveer 1 cm van de kant stikken en de rits daarna recht afknippen.


Nu ziet ons tasje er zo uit:


Stap 6, het laatste restje

Eigenlijk hoort dit natuurlijk nog bij stap 5, het in elkaar naaien. Maar je haalt hier echt even fratsen uit, waardoor ik het toch even apart heb gezet. Het gaat om de hoeken.

Belangrijk! Zet je rits even 5 cm open voordat je de hoeken dichtnaait.

We beginnen aan de kant zonder keergat. Zet deze zo voor je neer. Dus de naad die je net heb gestikt naar je toe en de buitenstof aan 1 kant en de binnenstof aan 1 kant.



Nu even een lastig momentje. Ik vouw de buitenstof nu op de plaats van de pijl, dicht. De binnenstof moet zo ver mogelijk op zij worden geduwd.

Dan ziet het er zo uit.


Waar je de gele lijn ziet, gaan we naaien. De binnenstof mag er niet tussen zitten. Je moet echt de hele lijn doen, van zijkant tot zijkant. Belangrijk is nu ook om goed aan- en af te hechten. 



Aan dezelfde kant waar je nu zit, heb je natuurlijk nog een opening van de buitenstof. Die naai je op dezelfde manier dicht.

De buitenstof zit nu dicht aan deze kant. Nu aan dezelfde kant, de binnenkant dichtnaaien op precies dezelfde manier. Ook hier goed aan- en afhechten. Anders heb je straks een gat in je voering.

Nu gaan we naar de andere kant.

Naai de buitenstof op precies dezelfde manier dicht.

Het keergat zelf naaien we natuurlijk niet dicht. Maar de binnenstof moet wel dichtgenaaid worden. Nu je al 6 hoeken hebt dichtgenaaid, moet het lukken. Vouw aan de korte zijde van het keergat de binnenstof iets naar binnen (ongeveer een cm). Strijk dit even netjes, zodat het niet snel terugvouwt. 


Vervolgens naai je ook deze hoeken dicht. Het is een beetje lastig omdat een en ander niet aan elkaar vast zit, zoals aan de andere kanten, is het wel goed te doen.

Nu zitten dus alle hoeken dicht.

Tijd om te keren!

Dit kan best lastig keren. Keren gaat namelijk altijd lastig.

Frummel het tasje mnaar lekker door het keergat.

Nu ziet je tasje er dus uit als een tasje, maar je hebt nog een gat.


Dit gatje naai je als laatste even met de hand dicht en je bent klaar!




Ik hoop dat ik met deze tutorial veel mensen kan laten zien hoe het naaien van een toilettasje gaat.

Veel plezier er mee!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten