maandag 9 april 2018

Flakkeese Kruukplaetjes





Het is al weer een tijdje geleden dat ik een recept plaatste, maar het is er weer van gekomen!

Flakkeese Kruukplaetjes. Een ding is zeker. Het zijn koekjes die oorspronkelijk van het Zuid-Hollandse eiland Goeree Overflakkee komen. Voor de rest is eigenlijk niets zeker :-). Er zijn heel veel verschillende recepten en heel veel verschillende schrijfwijzes.

Vroeger werden de koekjes gebakken op de plaat (de kachel). Tegenwoordig meestal in de koekenpan. Ik ben meer het type, grote stappen, snel thuis, dus ik bak ze op de gourmetplaat.
Ik heb vaker gehoord dat de boerinnen vroeger hier op het eiland ze bakten als een soort van eten voor bij de koffie als de boeren op het land werkten. Andere verhalen doen ook de ronde, dus wie weet.

Je moet wel stevige armen hebben voor het deeg, want het is zwaar werk.

Uiteindelijk heb ik het recept genomen wat ik het lekkerste vind.

Benodigdheden:
500 gram bloem
250 gram basterd suiker
250 gram roomboter
8 gram vanillesuiker (= 1 zakje)
2 theelepels rommelkruid (de lekkerste haal je hier bij Eenvoudig Leven)
2 eetlepels stroop
1 ei


Meng alle ingrediƫnten door elkaar. Heel goed kneden. Het is een zwaar werk, maar het loont!


Vervolgens maak je er rollen van. Snijd deze in plakjes.



Vervolgens bak je de koekjes in de koekenpan of op een bakplaat.



En dan zijn ze klaar! Geniet er van! Ze zijn echt zo op, want zo lekker.....

'



4 opmerkingen:

  1. Hi Inge, net dit recept van jou geprobeerd. Ik heb al vele keren kruukplaetjes gemaakt op verschillende manieren, deze zijn wel de lekkerste denk ik. Groeten je voormalige overbuurvrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oja, nog wel een klein beetje zeezout toegevoegd en het deeg gekneed door peuterhandjes Dus wellicht iets anders :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zag dat jij het goede recept had. Met rommelkruid. Ga ze weer eens bakken is lang geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mag ik vragen wat rommelkruid is en waar je het koopt? En worden deze knapperig in de pan?

    BeantwoordenVerwijderen