vrijdag 13 januari 2017

Erwtensoep en lijnzaadbrood - KHARMA

Ik heb me vandaag weer lekker uitgeleefd. Er moet natuurlijk wel lekker gegeten worden :-)

Vandaag dus erwtensoep en brood met spek. Helemaal koolhydraatarm.

De recepten heb ik hier en daar gevonden, beetje veranderd, beetje gecombineerd en uiteindelijk is het dus dit geworden.

Benodigdheden voor een zeer groot gezin:
1 kilo schoongemaakte prei, in behoorlijke stukken gesneden
1 flinke courgette in stukken gesneden
300 gram knolselderij in stukken gesneden (flinke spierballen nodig!)
300 gram bleekselderij in stukjes gesneden
300 gram brocoli in roosjes
500 gram speklappen
300 gram schouderkarbonade
6 liter bouillon (eventueel van blokjes)

Doe alles in een pan en laat 3 uur koken.

Haal alle vlees er uit en houd apart. Haal alle groenten er dan uit en maal deze fijn.
Laat de bouillon ondertussen behoorlijk inkoken (laten koken met het deksel er af).
Voeg het groentenmengsel weer toe aan de bouillon.

Het vlees heb ik er niet meer ingedaan omdat alle smaken na 3 uur wel er uit zijn.

Mijn soep is uiteindelijk iets te dun geworden omdat ik er teveel bouillon aan heb toevoegd. Was vergeten het flink in te koken..... Smaak is er gelukkig niet minder onder.

Wij hebben nog 80 gram rookworst toegevoegd per persoon. Echt lekker!!!


Vervolgens maakte ik lijnzaadbrood. Dat is lekker, dat gaat snel en is voedzaam.

Je pakt een bakje in de vorm hoe je het brood wilt hebben.
Doe er per persoon 30 gram gebroken lijnzaad in, halve theelepel bakpoeder, 2 eetlepels water en 1 ei.
Meng dit heel goed door elkaar. Als je denkt dat het goed door elkaar heen zit, moet je het nog een keer doen.
Vervolgens doe je dit in de magnetron. Per persoon 2 minuten.

Dan krijg je dus een heerlijk broodje.






1 opmerking: