dinsdag 21 maart 2017

Sorbetto top

In 2015 naaide ik al 4 Sorbetto tops. Heerlijk model, gratis te downloaden. Dat komt goed uit want ik mocht nu een nieuwe maat downloaden :-). Ze hebben het model herzien, mouwen toegevoegd en een model toegevoegd wat wat langer is. Ook zijn de maten uitgebreid. Hij kan nu tot en met maat 26. Vroeger ging hij maar tot maat 18. Die paste ik wel, maar niet van harte.

Omdat het patroon bij mij iets lubbert aan de voorkant, op mouwgathoogte om het zo te zeggen moest ik iets aanpassen. Ik dacht altijd dat dat heel lastig was, maar dat is heel simpel leerde ik vanochtend bij Cathy de Vos.

Hieronder een tekeningetje.

Het pand zoals het is.


Ik heb te veel ruimt bij het armgat. Ik trek dan die rode lijn op het punt waar het te veel zit tot aan de punt van de coupenaad. Die lijn knip ik in tot dat het nog net aan elkaar vast zit.



Ik verschuif de delen dan 1 cm (zo veel hield ik over) over elkaar en plak het vast aan elkaar. 
Dat is alles!


Mijn patroon ziet er nu dus zo uit. Beetje bijtekenen om er weer een vloeiende rand van te maken.




En hier de nieuwe top. Ik ga hem voor komende zomer zeker vaker maken. Ideaal model.





6 opmerkingen:

  1. Ja, als je weet hoe het moet is het makkelijk.
    Leuk stofje ook.

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er leuk uit! Maar hoe ziet het patroon eruit als je de delen over elkaar schuift/plakt? Dat begrijp /zie ik niet helemaal goed

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga nog wel even een foto maken van het patroon en hier toevoegen.

      Verwijderen
  3. Goh, dat ziet er eigenlijk héél simpel uit om te wijzigen. Ik sla die even op in mijn hersenpan!

    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handige tip, wil de vernieuwde top ook weer maken voor deze zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap van jou, Inge...het patroon aanpassen naar eigen wens ! Met een geweldig resultaat ! De stof is een echte eyecatcher !

    BeantwoordenVerwijderen