vrijdag 23 september 2016

Kedgeree

Ik had er al wel eens van gehoord, maar nooit gegeten. Kedgeree. Oorspronkelijk komt dit gerecht uit India, maar is beland in Engeland en daar weer een beetje aangepast. Het woord stamt af van het Indiaanse woord Kichri.

Ik kwam het tegen in het kookboek van Karin kookt. Leuk recept. Wel wat veranderd omdat ik niet alles in huis had. Zo heb ik de kurkuma vervangen door 3/4 zakje Masoesa wat ik toevallig nog wel in huis had. Daarnaast vond ik er veel te weinig groente in zitten, dus heb ik nog 400 gram sperziebonen toegevoegd.

Dit waren uiteindelijk mijn ingredienten voor 4 personen:
- 250 gram gerookte makreel
- 250 gram basmatirijst
- 600 ml zelfgemaakte kippenbouillon (je kan natuurlijk ook een blokje gebruiken maar ik heb zelf altijd bouillon in de vriezer staan en gebruik die natuurlijk), kokend heet
- 4 eieren, in kwartjes gesneden
- 8 bospeentjes in dunne plakjes gesneden
- 150 gram diepvries doperwten, ontdooid
- 1 flinke uit, gesnipperd
- 1 tl komijn
- 1 tl koriander
- 1 tl cayennepeper
- 3/4 zakje masoesa
- 2 eetlepels citroensap
- grofgehakte koriander

Bereiding

Verhit wat olie in een wok en fruit hierin de ui met de komijn, koriander en peper op laag vuur glazig en geel.
Schep de rijst, het ui, doperwten, wortel en de masoesa door het uienprutje.
Roer de bouillon er doorheen.
Breng weer aan de kook, zet het vuur op z'n laagst en laat 20 minuten (met het deksel op de pan) zachtjes koken tot de rijst gaar is. Als je deksel niet helemaal goed aansluit, leg dan eerst nog aluminiumfolie over je pan en dan de deksel. Dan gaat het nog beter. Ik roer trouwens 2 keer. Ik ben altijd bang dat het op een dag toch te snel gaat zonder dat ik het in de gaten heb.
Schep, als de rijst gaar is, de makreel en het citroensap er doorheen.

Hierna lekker opscheppen en garneren met de koriander en de eipartjes.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten